Aanvullende informatie voor stuurlieden roeisloepen en volgboten:
Oversteek van de Pollendam naar de Blauwe Slenk
- Oversteek van de recreatiebetonning Pollendam (gele markeringen C en B / lichtboei P1 en de spar BS-27) naar de recreatiebetonning Blauwe Slenk (van gele sparren BS-H C of de oost kardinale BS-O).
- Aangezien het heel druk is in het hoofdvaarwater van de Pollendam en aansluitend de Blauwe Slenk is het bij deze oversteek oppassen geblazen.
- Volgboten in het hoofdvaarwater hebben voorrang! Dus claim niet dat je als sloep voorrang hebt.
- Houdt in je achterhoofd als stuurman van de sloep dat een grote volgboot niet zomaar stil ligt met een ebstroom in de kont, de wind op zijn zijde en veel omringende volgboten.
- Gebruik je verstand en stop desnoods even met roeien om een veilige passage mogelijk te maken.
- Advies aan de volgboten is, houdt afstand van elkaar, ook als dat betekent dat je niet bij je begeleidende roeiteam bent. Dat ben je sowieso niet als de sloep in de recreatiebetonning Blauwe Slenk is. Als volgboot ben je verplicht in het hoofdvaarwater te blijven.
Kruising vaarwater Slenk en het Schuitengat
- Volgboten in de Slenk hebben voorrang ten opzichte van de sloepen die ter hoogte van de groene spar SG 17 roeien. Dus denk niet als stuurlui: ik zet door ten koste van alles!
- Houdt rekening met de volgboten die uit de Slenk komen bij de lichtboeien S-1 en de west kardinale S 2-SG 23 in de Slenk met de ebstroom in de kont of later de vloed op de kop. Een groot schip ligt niet snel stil en heeft ook last van de wind die dwars op het schip staat. Zo’n volgboot moet wel vaart houden.
- Een stuurman van een sloep moet ter plaatse altijd uitwijken voor de volgboot in het hoofdvaarwater van de Slenk en daarna het Schuitengat. Dus wordt de passage krap, stop met roeien of stuur stuurboord uit en stuur aan op de kont van de volgboot.
- Advies aan de stuurlieden van grote volgboten: pas je snelheid aan om zo een veilige passage mogelijk te maken.
Houd het allen veilig!